En passande rubrik denna gång! Även om Wounded knee är en historisk känd massaker av närmare 300 Sioux indianer vid Wounded knee creek 29/12-1890 så passar det även på mitt knä… Mitt vänster knä känns som om det är översprunget av en hord tokiga och hämndlystna indianer.

Uppenbarligen är min kropp inte byggd för motion *haha* eller så är den i alla fall så pass ovan av att springa 2,5Km så knät protesterar. Men… If at first you don’t succeed, try, try, try again! Och jag ska banne mig igen… Damn right!

Stockholm i mitt h j ä r t a… ♩ ♪ ♫ ♬♩ ♪ ♫ ♬

Jag och kärlek åkte en tur till Stockholm, älskling skulle på söndagen gå på kurs på Gymnastik idrottshögskolan. Så vi passade på att åka redan på lördag eftermiddag. Två flugor i en smäll. Vi hann både träffa min syster och hennes man Simon och så var vi hem till min älskades pappa och hans fru Susanne på söder. Vi grillade gott och jag hjälpte till med en regelrätt och efter konstens alla regler korrekt tillagad aioli. Det är seriösa saker det!

Medans min älskade var på kurs flanerade jag planlöst genom Stockholm med utgångspunkt vid Gymnastik idrottshögskolan som ligger bakom Stockholm Stadion. Därifrån via Karlaplan, ner via Strandvägen mot Kungsträdgården.

På vägen ner mot Strandvägen passerade jag ett hus på Grev Turegatan som jag för många, många år sedan var med och lade koppartak på, nostalgiskt att titta upp på det ärjade taket nu.

Fortsatte min färd via Sergelstorg och Drottninggatan för att flanera runt i Gamla Stan en stund. Tänk att det är 21år sedan jag själv stod högvakt vid Stockholmsslott… Tjänstgöring under kalla kriget *haha*

Gamla stan, tyskar, tyskar, tyskar… Passerade på min promenad genom Gamla Stan, Den Gyldene Freden. Det var jag, Bellman och en hoper tyskar…

Något som slår mig dock när man går bland dessa gamla historiska och anrika gränder i Gamla Stan är… och missförstå mig rätt nu, jag tycker om mångfald och tycker kebab är gott. Men inte i Gamla Stan… Jerusalem Royal Kebab? Det känns inte riktigt rätt! I Gamla Stan kan man väl som minst kräva kokt potatis, köttbullar, brunsås och lingonsylt? Eller..?

Vandringen fortsatte över Slussen upp över Götgatsbacken till Medborgarplatsen. Flanerade runt en stund i Söderhallarna innan promenaden gick tillbaka via Slussen genom Gamla Stand och vidare hela Drottninggatan, ända upp till Observatorielunden. Har alltid velat ta den vägen men inte förens nu gjort det. Sedan sakta via Östermalm tillbaka till G I H.

Till och från och allra mest som oftast brukar jag skriva lite kort om historiska datum som inträffat samma datum som jag bloggar, och inga undantag denna gång. En återkommande engångsföretelse… Nådens år och dag, 20/5-2011…

20/5-1570 ges den första moderna atlasen ut, en atlas av kartografen Abraham Ortelius. Undrar vad han skulle tycka om Google Earth om han kom tillbaka från graven?

20/5-1891 är det för första visningen på Thomas Edisons föregångare till biografen, kinetoscope. Undra vad Edison hade tyckt om dagens bio, med popcorn, pampers reklam och 3D glasögon?

20/5-1940 anländer de första fångarna till koncentrationslägret Auschwitz. Jag vill inte tänka på vad någon som kom tillbaka från graven skulle sagt. En mörk tid i mänskligehetens historia.

20/5-1941 Tyska fallskärmsjägare invaderar Kreta. Ytterligare en mörk period, speciellt i Kretas historia…

20/5-1983 för fösta gången publiceras artiklar i vetenskapliga magasin om HIV, viruset som leder till AIDS. Ett mänskligt problem som inte är löst.

20/5-1944 föds sångaren och musikern Joe Cocker.
20/5-1946 föds sångerskan och skådesspelerskan Cher.
20/5-1965 föds den fruktade NHL fightern Stu Grimson, the Grimreaper.

20/5-1506 dör världens mest kända utforskare, Christopher Columbus.
21/5-2011 världen gick inte under… Idag heller…

Enligt en viss Harlod Camping skulle världen gå under klockan 18.00 här om dagen. En man vid namn Robert Fitzpatrick spenderade då 880.000 kronor på affisher som varnade för domedagen… Klockan 18.00 stod denne Fitzpatrick på Time Square mitt i Ney York och inväntade undergången. När klockan slog 18.00 så utbrast han tydligen ”Jag förstår inte varför inget hände?”

Shit happends säger jag. Han borde kanske kollat lite nogrannare, då Harlod Camping förutspått undergången tidigare och även då missat *L*

Nåväl min kära läsarkrets, dags att retirera för denna gång! Ha det gott alles!

My lands are where my dead lie buried –  Crazy Horse 

