Börjar detta blogginlägg med en liten reflektion…

När jag skriver detta, den 28/1-2011 så är det 53 år sedan Lego fick patent på sina små plast bygg-klossar. I min mening det mest fascinerande, stimulerande och kreativa leksak någonsin uppfunnen! Fashinerande är att Legobitar från 1958 är kompatibla med Legobitar från 2011. Tänk om det var så i IT världen!

Windows 3.1 kompatibelt med Windows 7, Mac kompatibelt med PC, Iphone kompatibelt med TV’n hemma, Mobilen kompatibel med brödrosten etc…

The down side med Lego… Det gör satans ont att trampa på *haha*

Samma datum, 28/1 men 1986 inträffar olyckan med rymdfärjan Challenger.
73 sekunder in i flygningen exploderar rymdfärjan och alla sju astronauter omkommer. Allt beroende på en trasig packning i en bränsletank.

Den 28/1 – 2002 dör vår förmodligen mest folkkäre författare Astrid Lindgren.

Nej! Nog med död och elände, nu går jag raskt vidare till nåt helt annat…

Vi har hittat en ny liten kul grej, kalla det nerdigt om ni vill, men det är ett kunskapsquiz på Nationalencyklopedin (NE). Jag tycker i alla fall det är mycket roligare än farmville, pizzaville, mafiaworld och allt vad det heter på Facebook. Sen ökar det nog på allmänbildningen eller mängden onödigt vetande *haha*

Quizet består av 12 st frågor och man kan välja lätt, medel eller svårt, där svår ger mest poäng. Det hela går på tid och man har 20 sekunder på sig på varje fråga, ju snabbare man svarar ju högre poäng… Om man har rätt förståss *L*

Frågorna är allt ifrån kryssfrågor, till att placera ut städer på kartor, till att sortera saker i rätt ordning eller lyssna på nationalsänger, fåglar eller kompositioner. En omgång består av ett antal kategorier; sport, historia, kultur, natur, geografi mm. Sveriges största frågespel med 7 000 frågor!

I skrivande stund ligger vi på 83e plats med 5773 poäng. Inte illa pinkat, eller…
Spela Kunskapsjakten här →

Träningen går inte bara lite segt utan är åt helvete obefintlig. Känns som man inte riktigt återhämtat sig från sjukdom, fast det känns även som en dålig ursäkt. Denna vecka ska det tränas. Det är ett faktum! No turning back!

Gymväskan är packad och åker med till jobbet imorgon! Dock har jag avsaknad av en fungerande MP3 spelare *suck*. Tycker att Iphonen är alldeles för stor för att ha som musikspelare på gymet. Nåja, det lär väl lösa sig!
Billigast, möjliga kostar ca: 200 kronor och skulle duga gott till mig…


Jag är så urbota less på vinter! Hösten och vintern 2010-2011 har kännts oändligt lång. Känner ett stort behov av ljus och värme, framförallt ljus!
Denna höst och vinter har verkligen sugit musten ur inspiration och motivation.

  • Idéerna finns, men inte motivationen och orken att göra något av dem.
  • Böckerna finns men läsandet går sakta.
  • Kurser finns men studierna står stilla.
  • Lusten att lyssna på musik finns, men hittar inget bra.
  • I detta vintermörker kan ibland tankarna vara tunga.

Jag behöver helt klart vår och värme, sommar och sol, ljus, ljus, ljus!
Å andra sidan, långt ifrån allt är ju nattsvart, finns många ljusglimtar också! Men alla ljusglimtar bli så mycket mer påtagliga när ljuset och värmen kommer!

Denna mörka årstid drömmer man än mer om att på ålderns höst kunna dra sig tillbaka och leva på en pittoresk liten grekisk ö. Ingen vinter i svensk bemärkelse. Kanske låter det patetiskt, men det vore underbart!
Barnen kan och får komma och hälsa på när dom vill, drömma får man!

Vi tittade här om dagen på ett program som vi inte brytt oss om tidigare,  Mauro och Pluras kök. Jag har själv aldrig varit ”något för” Mauro Scocco eller Plura och Eldkvarn. Dessutom när jag sett reklamen tidigare med en lönnfet Plura som springer i bar överkropp i köket har inte verkat speciellt intressant. Dock tittade vi här om dagen och det var relativt underhållande.

Ett annat matprogram vi tittade på här om dagen var Sveriges mästerkock med Per Morberg, Markus Aujalay och Leif Mannerström. Ett tävlingsprogram för amatörkockar. Hurvida Per Morberg är rätt man att vara med i juryn kan man ju diskutera. Visst han är en duktig kock och har skrivit kokbok och har TV program om mat, men visst finns det väl mer meriterade kockar att ta till?

Hur som helst behöver ni inte oroa er för att behöva se ”The Joakim Öhrndalen Gourme Show” på TV i alla fall… Och det ska vi vara evigt glada för *hahaha*

På tal om mat och att längta till vår, sommar, sol och ljus! Grilla, grilla, grilla!
Längtar efter att få grilla igen! Det är inte mycket som går upp mot det!

Att grilla är faktiskt en av våren och sommarens höjdpunkter och i sommar måste jag ju även använda mig av boken ”Grilla med Salming” som jag köpte av mina barn när dom sålde jultidningar. Längtar så till våren och sommaren!

Tack för att ni finns mina underbara barn, tänker på er hela tiden! Älskar er!

Snart är det februari och då fyller faktiskt denna blogg ett år! *Hurra, hurra*
Det trodde jag nog aldrig den skulle göra faktiskt! Jag hade nog räknat med att tröttna långt innan dess *haha*

Kanske en av anledningarna till att det ”fungerat” kan vara att jag använder det som ett sätt att ”tänka högt i text form” och att ”skriva av sig” funderingar, tankar och idéer.  Om bloggen någonsin blir två år, låter jag vara osagt *L*

Ytterligare en anledning till att det kan ha fungerat i snart ett år att blogga är för att WordPress är så lättanvänt. Man får mycke utrymme för ladda upp bilder, video och ljudfiler, 3Gb, det är givmilt för att vara en gratis blogg!

Escape the dark, cold winter –  May the force be with me…

