Ibland kan det finnas en känsla av ”an ongoing epic battle within”, känslan av att ibland inte räcka till eller att till och från slåss mot sig själv!

Det är å andra sidan inget nytt, detta ”epic battle” har funnits i hela mitt liv, hävdar nog bestämt att det beror på min ”konstnärssjäl” *haha*

Å andra sidan, försöker att använda denna ”negativa” sida och vända den till något ”positiv” genom att hela tiden försöka hitta det glada, nya idéer, nya vinklar, ny inspiration, nya vägar… Sen är det väl så att man inte alltid lyckas!

If at first you don’t succeed, try, try, try again.

Det verkar vara ett rent helvete att komma igång igen, när man väl kommit av sig. Har i och för sig kollat upp öppettider och ska försöka mig att träna två mornar i veckan. Då öppnar gymet 06.00 så kan man träna 1.20 innan man gör sig ordning för jobbet! Kan man sedan klämma in en dag till… Det vore toppen!

Upplägget är som tidigare:

• Bröst, biceps, mage
• Axlar, rygg, triceps
• Bröst, biceps, mage
• Axlar, rygg, triceps
• Ben

If at first you don’t succeed, try, try, try again.

Ibland drömmer jag mig bort, till där jag har en möjlighet att ha en ”ateljé”,
att komma igång med min barndoms/tonårs intresse, att rita och måla igen.

En kombinerad ateljé/arbetsrum vore så underbart, tur man får drömma *L*

Valde denna gång att ta med en tavla av konstnären Chris Achilleos. Chris är en grek/cypriotisk konstnär, med en enorm förmåga att måla fantasy art!  Hans karriär har varit lång och inkluderar många tavlor, bokomslag, skivomslag samt att han målade till den kult förklarade animerade filmen Heavy Metal.


Elric av Chris Achilleos. Oerhört vacker målning med enormt många detaljer.

Det finns ett antal böcker om/med Chris Achilleos och jag rekommenderar starkt böckerna Sirens och Medusa. I boken Medusa får man dessutom möjligheten att följa flera av hans målningar från skiss till färdig tavla.
Man får se vilka tekniker, färger m.m. han använder. Mycket intressant.

Läs och se mer om Chris Achilleos på hans officiella hemsida →

Tänk va roligt det vore att börja ta fram alla sina konstnärssaker igen, börja rita, måla, köpa en liten kompressor och en airbrush… Svårt men säkert roligt!

If at first you don’t succeed, try, try, try again.
– –

Har otaliga gånger spelat Pink Floyd här på bloggen, denna låt som är en Pink Floyd låt från albumet The Division Bell framförs här av sångaren och gitarristen David Gilmour! Vackert! Coming back to life.

Har nu kommit så långt (om man kan kalla det långt) att jag plockat fram min gamla 12 strängade gitarr, men att bara stämma den är ju ett rent helvete *L*

If at first you don’t succeed, try, try, try again.

När jag skriver detta är det fredag den 7e januari 2011… Denna dag i världshistorien, ja inte 2011 men 1685 så föds den svenske ”industrialismens fader” Jonas Alströmer. Kanske mest känd för att ha fört potatisen till Sverige. Vilket är en sanning med modifikation, men ändå.

Jonas Alströmer var dessutom en av de sex grundarna av kungliga vetenskapsakademin. Inte illa, snacka om sin plats i historien!

Den 7/1 – 1770 dör Carl Gustav Tessin, son till Nicodemus Tessin d.y, arkitekten bakom Stockholms slott med flera historiska byggnader i Sverige. Sonen Carl Gustav Tessin är förmodligen den som införde ”ordensväsendet” i Sverige, så tacka honom för alla fina ordnar som ”folk” springer omkring med, Sinusordern, Sveaordern och ordern framför alla Serafimerorden.

Det ”roliga” med flera av dessa ordnar är att de delas inte ut till svenskar, kul med tanke på att släkten Bernadotte inte är svenska, utan fransmän.
En tankenöt för alla nationalister *L*

Heja Sverige… Öhh Frankrike, öhh ja… Heja alla utom Sverige *haha*

7 januari är även de datum som sägs vara då Galeleo Galilei upptäckte eller observerade Jupiters 4 största månar. Io, Europa, Ganymedes och Callisto. Även kallat de Galileiska månarna. Detta var dock 7 januari 1610…

10-15 minuter, som pizza bagaren säger, fast jag säger om 10-15 år…
Är min målsättning att kunna flytta och jobba från till exempel Santorini, Naxos, Samos eller någon annan pittoreskt Grekisk ö. Ja, någonstans i den Grekiska ö världen *L*. Tänk att bara vara en båtresa från Aten, en båtresa från Turkiet, en båtresa från Israel eller Egypten.
Ett stenkast från Europas puls, mellanösterns mystik och Afrikas vidder! Coolt!

Solnedgång över Santorini, vore inte detta inspiration och livskvalitet så säg!

Jag säger bara… När barnen är vuxna och kan komma och hälsa på när dom vill, då… Man måste ju få drömma lite, eller hur! i’ll keep the dream alive…

Har mitt upp i läsandet om Hitlers generaler, IT ur ett affärsperspektiv och Google slängt in en deckare. Den totalt oblodiga deckar-figuren Johan Kristian Homan, antikhandlaren med sin lilla affär på Köpmangatan i gamla stan, som alltid hamnar mitt i ett mord mysterium. Oblodigt men så lättläst och så kul. Författaren Jan Mårtensson skildrar kultur, platser och historia på ett enligt mig, mycket spännande, intressant, lärorikt och roligt sätt!

Läs mer om författaren  Jan Mårtensson på Wikipedia →

Läs även denna lilla presentation om huvudpersonen i böckerna, Johan Kristian Homan, på Homansällskapets hemsida. Homansällskapet →
-mans

Detta kändes som ett av de svåraste blogginläggen på länge att skriva, varför vet jag inte… Tog lång tid. Kan det vara så att jag inte har så j***a mycket att säga som går att skriva? Who knows?

“Carpe diem! Rejoice while you are alive; enjoy the day; live life to the fullest; make the most of what you have. It is later than you think.”
/Horace, ancient roman poet 65 BC.

Amor vincit omnia et nos cedamus amori

