2010 lider mot sitt slut, ett år olikt något annat år i mitt 40åriga liv… No Shit!

Även om det inte märks för stunden, så går vi mot ljusare tider. Tycker det är så tråkigt, tröttsamt med detta vintermörker… Jag är helt klart en människa som är i behov av ljus! Massor, massor av ljus! På utsidan och på insidan!

Underrubriken på detta inlägg är ”snart nytt år”… Vem vet, men risken finns att det t.o.m. hinner bli nytt år innan detta inlägg är klart. But so what!!!


Är mäkta stolt och glad för de julklappar jag fick från barnen. Mer kokböcker och jag tycker det är så kul! Nu gäller det bara att börja använda dem.
Bl.a. var det en kokbok om pasta! Stora pasta kokboken som verkar så intressant. I den lär man sig bl.a. göra sin egen pasta vilket är något jag bara måste prova att göra! Såg by the way ett av Gordon Ramseys program på TV här om dagen, där gjorde han egen pasta! Var köper man en pasta ”maskin”?

Banne mig! 2011 blir året då jag börjar göra egen pasta då och då! Deal! Nu fick jag faktiskt fler kokböcker i present som även dessa verkade intressanta och bra! Gäller att ta tag i matlagningen!

Åter igen vill jag pusha för TV serien Kinas Mat som gått på SVT. Titta gärna på SVT play. Det är värt det, jag lovar.

Så oerhört intressant programserie! Tänk om den kunde släppas på DVD. Då skulle jag alla gånger köpa den! Jag vill ha en ved-eldad spis och en Wok!


Har aldrig varit mycket för att fira varesig nyår eller midsommar, än mindre detta år! Jag brukar aldrig och tror aldrig jag haft nyårslöften?
Men i år ska jag faktiskt försöka mig på några… T * 6 …and counting!

  • Ta mig i kragen…
  • Träning…
  • Ta examen… Eller nja, komma vidare i alla fall *haha*
  • Tillaga egen pasta…
  • Ta tag i bostadsfrågan…
  • Tobaken…

Nyår kommer nog firas på Emausgatan, så man får se om utsikten är bra en nyårsafton. Rimligtvis bör man se fyrverkerierna ordentligt fån 6e våningen med utsikt mot stan och Djäkneberget! Time will tell!


En av få saker som håller en uppe är ju ändå musiken, lika viktigt som blodet som strömmar i ens ådror. Dock har jag haft svårt på senare tid, ja, i alla fall senaste året/åren att hitta nåt nytt som jag verkligen gillar. Så var jag förbi min storebror på julafton och han spelade ett band… Crippled Black Phoenix.

Crippled Black Phoenix tillsammans med en annan ikon, David Eugene Edwards från 16 Horsepower och Vowen Hand!

Det är bara att inse, att tacka och ta emot att det är min bror som alltid leder mig på rätt väg i musikens djungel. Bortsett från ens tonårstid då death och black metal var smaken… Om man nu kan kalla det för ”smak”..?… NOT!
*Hugaligen* så det kan gå när man ska ”rebella” mot sin storebror *haha*

Min bror live med Psychopunch – Summer Breeze festival 2009 – Tyskland.

Bortsett från det, har nog alltid min storebror spelat musiken som jag sedan gillat! Från Sisters of Mercy till Nick Cave till The Walkabouts and beyond…

Möjligtvis och vid närmare eftertanke har väl bror inte heller tvingat på mig NDH så som Rammstein, KMFDN, Eisbrecher, Megaherz m.fl. *haha*

Måste även skriva att jag för fösta gången på år och dagar tagit fram min 12 strängade gitarr och plinkat lite. Notera att jag bara plinkat lite *haha*
En vacker dag ska jag ha en vägg med gitarrer! Dels som instrument att plinka på och dels som konst. En Gibson Les Paul custom, benvit! En Fender telecaster, vit, en Gretsch halvakustisk, vit, en 12 strängad akustisk, svart och en 6 strängad akustisk, svart! Ingen dålig önskelista *skratt*

Vid ytterligare eftertanke har nog bror inte heller tvingat på mig (i tidig ungdom) min ”heavy metal” som jag för länge sedan lagt bakom mig *pust*
Utöver det kan jag inte heller beskylla honom för de gånger jag ”flummat” in i nån konstig form av industry/techno… Som tur är, inte så många gånger…



Tog mig i kragen och anmälde mig till en ny kurs (skjuter på kursen mjuk infrastruktur) bara för att försöka få tummen ur ******…
Valde kursen IK1043 – Publicering på internet, vilket bör vara en kurs jag med ganska stor enkelhet kan fixa. Problemet är att då man läser kvällstid, så är man ju redan så trött… Sedan detta med vintermörkret *suckar*
Det går sakta, sakta…

Det är en dröm, att ta en högskoleexamen… Gärna ännu längre! En magisterexamen, inom ”my field of expertice” *haha*… I have a dream!

Har nu läst ut boken om och med Bono i samtal med Michka Assayes. Den var bra, bitvis… Ibland var boken ganska tung, speciellt när det rörde hans ”gudstro” och hans jobb med diverser projekt som DATA och the One project. En öppensinnad man som ibland verkade väldigt djup (å andra sidan, vem kan inte varar inte det?) Läsvärd är mitt omdöme!

Tre stjärnor blir betyget! Tyvärr inte mer. Önskar den varit värd mer!



Läste en intressant artikel i Aftonbladet här om dagen. Om hur en gammal skattkarta köpts för en billig peng på en loppmarknad. Den visade sig ha skrift i osynlig bläck och bland annat innehålla Adolf Hitlers initialer och dessutom leda till det spårlöst försvunna bärnstensrummet.


En rekonstruktion av bärnstensrummet.

Nu visade det sig dock att mannen som påstår sig köpt kartan är en känd förfalskare. Han ska bl.a. ha förfalskat Monalisa, så trovärdigheten i storyn vacklar något *haha*. Dock bedyrar han äktheten *skratt*

Läs mer om det mystiska, försvunna bärnstensrummet på Wikipedia,
som en gång tillhört Tsar Peter den store →

Läs även Aftonbladets artikel om Andreas Uckert,
förfalskaren och den lyckliga köparen av kartan *haha* →



Skjuter av detta, förmodligen sista inlägg för nådens år 2010… Tankarna går till min älskade, mina barn, mina syskon, mina föräldrar, mina vänner och min klubb… What would i be without you?

There is a condition worse than blindness,
and that is, seeing something that isn’t there.


