Ibland känns det mer motigt än andra gånger… Just idag är en sådan dag!
Jag är uppenbarligen en känslomänniska som ibland pendlar från oerhört glad och exalterad till mer bekymmersam och fundersam. Vill alltid ha lösningar!
Önskar jag hade det lättare att ta saker och ting med en klackspark!

En textrad från låten On the Beach med Niel Young säger så mycket!
”All my problems are meaningless, but that dont make them go away”

Dock ska man nog tillägga att när man läser boken om Bono, så får man faktiskt en del distans till problem, han jobbar oerhört för 3e världen och deras problem… Och dom har problem…

Betar så sakteliga av boken ”Bono i samtal med Michka Assayas”. En mycket intressant bok, i alla fall periodvis. Vissa delar kan känns lite långa, lite djupa, men å andra sidan är ju inte det förvånande *haha*

En hel del väntade svar men även en hel del oväntade svar från mr: Paul David ”Bono” Hewson. Fast inte heller det helt oväntat. En mycket komplex människa verkar det som. En man som verkar ha mycket funderingar i livet och världen…

När jag läst den i sin helhet återkommer jag med betyg. Vissa delar är som sagt mer lättlästa än andra. De ”religiösa” delarna kan vara tunga!

Även om Bono verkar ha en bra distans till rockstjärnelivet vs hjälparbete så går det ju verkligen ingen nöd på honom. Med boende i Dublin, och boende i Nice i Frankrike och kanske på fler ställen, vad vet jag?
Detta får mig själv att tänka på bostadsfrågan…

Det finns ett bostadsföretag, Inkognito, Inkontinet eller vad det nu var?
Vad dom heter spelar ingen roll men det ägs av en gammal tysk möbelsnickare som har bl.a.  har diskstället arbeit mach frei, lapptäcket Anne Frank och bordslampan Birkenau i sitt sortiment…

När man har barn och är i behov en stor lägenhet och får veta att detta företag har ett hus med 6, 7 och 8+ rumslägenheter men dessa hyr dom inte ut till familjer med barn? *Öhh*… Vilka kan då vara i behov av en sådan lägenhet? En pensionerad Obersharfüher med fraüline?
Dom skulle ju behöva GPS för att hitta varandra i en sådan lägenhet…

Nåja, det finns dem som inte har en bostad och det är än värre… För att leda in på nästa rubrik så författaren Charles Bukowski och hans alter ego Henry Chinanski bodde vid ett tillfälle inhyst i en liten lya under en av Chicagos highland banor *L* Perspektiv, perspektiv, även om det är föga nytta nu!

Har ju ändå varit inne på böcker… Saknar och ska när tillfälle ges köpa in böckerna av Charles Bukowski. Vet jag haft ett antal men var de försvunnit under årens lopp ska jag låta vara osagt! Men banne mig ska jag köpa in hans böcker. Ska allt botanisera bland antikvariat, vilket jag ser som ett rent nöje!

Några av Charles Bukowskis läsvärda böcker är:

  • Faktotum
  • Kvinnor
  • Postverket
  • En snuskgubbes anteckningar
  • Min oskuld och Pearl Harbor

Inte för jag vet varför, men kom jag att tänka på artisten Lee Hazlewood… Jag fick en gång av min storebror en skiva av Lee Hazlewood, vilken titel, det slår alla skivtitlar… Trouble is a lonesome town. Hur som helst, låtar från den skivan verkar svåra att hitta på YouTube och Spotify, men istället får ni här:
Lee Hazlewood och Nancy Sinatra som sjunger Jackson!

För er som inte läst något av Charles Bukowski så kan jag bara säga, ni har missat något. Dock kanske ni har sett filmen Barfly med Mickey Rourke och Faye Dunaway. Efter ett manus av Charles Bukowski och hans alter ego Henry Chinanski. Även om filmen är OK, så är den inte i näreten av böckerna!

Från filmen Barfly till SVT Play och det underbara TV programmet Kinas Mat, som jag och älskling ligger och tittar på med största nöje. Märkligt men mycket fångande att lyssna på den skånske journalisten Fredrik Önnevall med sin dialekt berätta om allt från vinäger, orm, fisk till tofu. Klicka er fram till SVT Play om ni inte redan sett programmet. http://www.svtplay.se

Imponerande att Fredrik studerat kinesiska i två år och sedan under trå års tid varit korrespondent i Kina. Att lära sig språket så bra som han verkar gjort är imponerande. Läste själv kinesiska på Medborgarskolan, och jag lovar, det är inte lätt! För svårt för mig kändes det som!

Från mina språkproblem med kinesiska till en spansk konstnär som inte kunde engelska, men som det inte bekom det minsta att så var fallet *haha*

Jag har egentligen ingen aning om hur det kom sig att Salvador Dali kom med i detta blogginlägg? Det måste ha varit en blandning av att jag funderade på konst, funderade på skrivbord och samtidigt pratade om de böcker jag läst om honom. Fascinerande och annorlunda man minst sagt!

Rekommenderar  starkt alla som är intresserade av både intressanta och udda personligheter och intresserade av konst att läsa en eller flera böcker om Salvador Dali. Ni kommer inte ångra er! Fascinerande och många skratt…

At the age of six I wanted to be a cook. At seven I wanted to be Napoleon. And my ambition has been growing steadily ever since. /Salvador Dali

Dags att återigen knyta ihop säcken för ett inlägg!
Detta inlägg tog en väldans lång tid att skriva, brist på lust, brist på inspiration ett tag, brist på att inte vara fri från hosta och förkylning… Adiós!
_

Have no fear of perfection,  you’ll never reach it – Salvador Dali.
