Hostar, hostar och hostar ännu mera… Bröstkorgen och luftstrupen på väg att vända sig ut och in *L* Det bästa man kan göra är att bädda ner sig, som tur är lider jag ingen brist på böcker när man ligger nerbäddad…
Fast nu vore det ju helt underbart med en Ipad, eller vad säger du honey *L*

Nää, det går lika bra med en hederlig bok… Läser vidare på IT ur ett affärsperspektiv, men tror nog att jag samtidigt ska ge mig i kast med boken om Bono. Bara för att ha lite lättsam läsning vid sidan av… Hmm, snacka om godissugen jag vart nu! HJÄÄÄÄLP!!! Var är mina salta bilar från Ahlgrens?

En nyttig lunch… Ja och då menar jag inte att jag åt sallad *haha* utan vi lunchade med Fredrik från soft|gear och pratade IT utveckling, IT-projekt mm. Han jobbar ju i en ”annan del av branschen” än vad en annan gör. Mycket intressant att höra hur dom jobbar, ser på IT-projekt och hur dom styr sin verksamhet och ser på framtiden.

Fick även Fredriks syn på vilka roller som kommer efterfrågas inom IT branschen framöver. Precis som jag tror, tror han på kunniga IT-projektledare, kunniga inom projektstyrning, verksamhetsstyrning och integration mellan verksamhet och IT. Han tror även starkt på tillgänglighetskrav.

Efter en sådan lunch snurrar tankarna kring utbildning och mer kunskap… Sådana möten är nyttiga för motivation och kreativitet!

Efter en sådan lunch som idag, när man fått prata med ”IT-folk” från andra delar av IT branschen så funderar man mycket på sin egen kompetens, ens egen kunskap. Vad som framförallt slår en är hur man verifierar kunskap. När man själv är inom utbildningsbranschen, där man ser skolverkets kurser, man vet ungefär vad som finns inom KY utbilndningar, man läser själv på distans på högskola… Så vet man att all den kunskap som eftersöks inte alltid finns tillgänglig via kurser och utbildningar.

I mitt eget fall försöker jag läsa mycket IT relaterad litteratur som jag vet, ibland tror och framförallt tycker är intressant och som kan hjälpa mig vidare, framåt i på min egen kunskapsstege. Men det vore trevligt om man kunde hitta ett sätt att på något sätt verifiera, ”bevisa” att man tillgodogjort sig viss mängd kunskap/information. Man kommer aldrig bli expert bara genom att läsa men man kommer en bit på vägen.

Allt man läser och tar till sig i litteraturväg har man i alla fall stor nytta av i jobbet och det känns bra! Jag hoppas bara ”nyttan” ses av fler!

Har länge varit sugen på att skriva en bok, skriva och ta fram seminarium/föreläsningar om e-learning. Jag vet bara inte hur man börjar…

Det vore oerhört stimulerande att lyckas, problematiken är ju tiden…
Kvällarna är för korta! Att både jobba 8-17 sedan försöka plugga, samt läsa/egen studier, samt att skriva material, finns det inte tid till… Kanske man får lägga det på is tills man blir pensionär *haha* Men jag tror det vore både kul, intressant och stimulerande!

När det gäller att skriva en bok eller fler, så har jag ju ändå min kära kollega Jerker Swande att rådfråga samt min kära storesyster Maria Coull. Lägger man ihop deras böcker och artiklar så blir det väl ett mindre bibliotek…

Antar dock att det skulle det kräva en hel del övning, då man är mästarnas mästare på s ä r s k r i v n i n g *haha*

Följer i olika nättidingar, svenska som engelska ”historien” om Wikileaks och dess grundare Julian Assagne. Om man läser följande i Aftonbladet blir man inte förvånad… Högt uppsatta personer i främst USA går öppet ut med att han borde lönnmördas. Skrämmande!  Läs artikeln här →

Nu sitter Julian Assagne i brittiskt häkte, så man får väl se vad som händer med det vore inte alldles förvånande om han råkade dö i en bilolycka eller nåt annat ”passande” en vacker dag…
Som jag skrev tidigare, X-files feeling över det hela. The truth is out there!

Det måste vara rena julafton för folk inom datasäkerhetsbraschen! Det varnas för nya ”krig” men inte konventionellt krig, utan datakrig. I samband med att flera företag stängt ner funktionen för att kunna donera pengar till Wikileaks har nätattacker utförts mot dessa företag. Visa, Mastercard, PayPal med flera. Detta drabbar gemeneman och näthandel bland annat. Det ena leder till det andra uppenbarligen… Spännande att följa vad som nu händer!

Vet inte varför jag skriver detta stycke, men har ibland funderat på vissa likheter mellan två katter… Fast jag har nog misstagit mig *skratt* Så stycket blir en blandning av kattfrossa (vad det nu är?) och musik… *Öhhh* Well ja, ja!
Först katten Church från Stephen Kings film Jurtjyrkogården (Pet Sematary)…

Och vår egen, snäppet lugnare katt Disel… Men bara snäppet *haha*

Till den totalt sociala handukdsinlindade kattungen Zelda, här med Amanda…

Och för att på något sätt komma ur detta mer eller mindre virriga stycke med hedern i behåll och för att få spela lite passande musik för ändamålet så vad passar bättre än detta… One – Two – Three – Four…


Då har man kommit till slutstationen för detta inlägg… Ad extremum – Till slut!
*haha* jag och Google kan latin…

”Sitter” på YouTube och kollar live spelningar!
Jag gillar Motorhead, Sister of Mercy, m.fl. Men det förmodligen bästa som någonsin gjorts är Pink Floyd- Pulse! Det är nog det bästa ett band kan åstadkomma. Sen har jag alltid varit och kommer vara ett fan av Gibson gitarrer (har faktiskt ägt en enormt rare Les Paul Custom) …

MEN… 2004, Fenders 50års jubileum!
David Gilmour som spelar Marooned… I’m sold…


The force is strong within me…
I find your lack of faith disturbing – Darth Vader


