Jag är helt övertygad om att man är online skadad *L* Mer eller mindre alltid uppkopplad mot nätet på ett eller annat sätt. Jag lider dock inte nämnvärt över det, men det är ändå ganska sjukt… På något sätt en omedveten sjukdom…

Men det bör väl ändå i många fall räknas som en positiv sjukdom, aldrig tidigare har så mycket varit så lätttillgängligt, så enkelt att hålla kontakt med nära och kära, tidningar, öppettider, tidtabeller, resebokningar, recept,  näthandel, online spel, TV på nätet. Listan kan göras oändlig.

Det är skrämmande att man inte kan minnas hur tiden innan uppkopplingen var! Vad gjorde man, tittade på SVT1 och SVT2? But it is all history now *L*
Staffan Westerberg med ”Vilse i pannkakan” destroyed a generation *haha* Tror bestämt Storpotäten och Syster Yster bär skulden för mycket!
Tacka gudarna för teknikutvecklingen!

Datorer, datorer, datorer… Man blir inte klok på dem ibland. Var övertygad om att jag fått ett riktigt måndagsexemplar av dator när det totalt låste sig 7-8 gånger om dagen och dessutom en tangent ramlade bort bara så där… Fick dock en ny, av samma märke och modell och även den har låst sig totalt, dock bara 2 gånger på en dag… Än så länge!
Jag ger mig på att det är något knas i kombinationen Fujitsu S710 och Windows 7. Någon som upptäckt samma problem? Hoppas på en lösning…

I övrigt en mycket ”trevlig” dator som jag tycker fungerar bra. Mest förvånande är avsaknaden av utgång för extern monitor. Nu har jag löst det på jobbet via en dockningsstation. Men det är som sagt, lite förvånande.

En av för mig de mest uppskattade sakerna med datorernas värld är musiken. Tillgängligheten via Spotify, Itunes, Youtube och alla ens egna Mp3 låtar… Musik har blivit mer lätttillgängligt! Naturligtvis på bekostnad av skivaffärer e.t.c. Men om jag hittar något på exempelvis YouTube som jag verkligen gillar, ja då går jag till Skivbörsen och köper/beställer skivan.
För fortfarande är omslag, inner sleeve m.m. värt mycket för mig!

Som så många gånger tidigare bäddar jag in en video från YouTube.
Ibland, nu var det länge sedan, men ibland är instrumental musik så underbar… En av många duktiga musiker: Vangelis.

Det är alldeles för sällan man lyssnar på instrumental musik, avslappnande! Man kanske borde ha som ”rutin” att ”relaxa” till instrumental musik 10-20 minuter varje kväll… Instrumental, release your brain yoga *haha*

Jag har uppdaterad programvara för itunes men hittar fortfarande ingen lösning på det ”dimmande program problemet” Inte kan jag hitta någon lösning på något Apple/iphone forum heller *suckar tungt* Nåja, inte världens största bekymmer, men klart irriterande!

Om någon Macintosh freak kan ha minsta aningen om vad problemet kan bestå i, så är jag glad för alla tips och trix jag kan få! Think different *öhh*


If I could have just one wish,

I would wish to wake up everyday
to the sound of your breath on my neck,
the warmth of your lips on my cheek,
the touch of your fingers on my skin,
and the feel of your heart beating with mine…

poem by: Courtney Kuchta


Återigen följer jag VIK hockey via nätet och direktrapporteringen på everysport.com. Textbaserat men gillar det av någon anledning. Kan läsa och blogga lite samtidigt som jag följer uppdateringen av matchen.
Kan verka old school och inte alls speciellt online, men gillar ändå grejen!

Idag har VIK åkt ner till Växjö för att möta Växjö Lakers. Tippar 1-3 till VIK.

Efter första perioden är mitt tips inte helt kört men VIK lär rycka upp sig ganska ordentligt! Håll nollan i period 2 och 3 samt gär 3 kassar!

Andra perioden är mållös och mitt tips ännu inte helt kört, men tiden är knapp. Men det går fort i hockey! Heja VIK!

I tredje perioden drar Växjö ifrån och gör två mål till *suck* Förlust med 3-0… Inte vår dag idag… Mitt tips käpprätt åt h-vete!
We’ll be back!

_

Har nu läst ut boken Piraterna av Anders Rydell och Sam Sundberg. En mycket intressant bok, speciellt om man har intresse av utvecklingen från tiden kring sekelskiftet 1900 och vidare genom BetaMax/VHS, till fildelning genom BBS’er till Napster, Kazaa, filmtjänster så som Joost. Ett bra dokument om detta med fildelning och piratkopiering och hur den eviga katt och råtta leken pågår.

Bara genom att läsa källförteckningen så inser man att det är en gedigen research dom gjort! Boken får 3,5 stjärnor:

Piraterna | Anders Rydell & Sam Sundberg | ISBN: 9789170374616 | Adlibris →

Nu är frågan vilken bok man ska fortsätta med *hmm*… Ska man:
1. Fortsätta klart med ”IT ur ett affärsperspektiv”
2. Börja med ”Googled”
3. Eller läsa en bok om Bono? Only time will tell…


Nu har den släppts i Sverige, den efter längtade Apple ipad. Visst är jag sugen på en sådan, men det är väl mer en kombination av en dator och en iphone som man inte kan ringa på? Det vore kul att testa den i alla fall. Men har på senaste tiden funderat om jag skulle läsa mer med en ipad? Smidigt med en digitalboks-läsare, men tvivlar på att jag skulle läsa mer ändå.

Utöver det ser jag ju böcker även som konst, det är vackert och något väldigt speciellt med en bok! Något en e-bok aldrig kommer att bli. Tror jag!

Den efterlängtade ipaden… Vore som sagt intressant att testa. Vem vet, en vacker dag kanske man surfar och läser böcker på en ipad…


Dagen till ära, den 30 november i nådens år 2010 ska jag skriva kort om två händelser som är vida kända i svensk historia.

Den största svenska militärhistoriska segern äger rum den 30 november (gregoriansk kalender) 1700, i slaget vid Narva. De svenska karolinerna med ca: 10.500 man med det svenska lejonet Karl XII i främsta led, besegrade här en trefaldigt större rysk arme.


Segern vid Narva av Gustaf Cederström 1907 – Nationalmuseum

Ytterligare ett ett år som involverar det svenska lejonet Karl XII är 30 november 1718 vid den norska fästningen i Fredriksten. Där blir den svenske konugen skjuten av vad som genom historien beskrivits som en knapp från en arme rock. Hur vida han vart dödad eller lönn mördad tvistar de lärde om.


Karl XII:s likfärd av Gustaf Cederström 1884 –  Nationalmuseum

Notera att dessa historiska händelser skriver jag inte av någon politisk  mening… För mig är detta svensk historia, något att bevara och vara stolt över. Inte ur ett politiskt perspektiv utan snarare för vårt arv, vår historia.
För den som vill läsa mer finns en uppsjö litteratur, men jag rekommenderar böckerna av Herman Lindqvist och hans serie ”Historien om Sverige”. Där finns två böcker, ”När Sverige blev stormakt” och ”Storhet och fall” som behandlar denna era. Väl värt att läsa… Som många andra av Herman Lindqvist’s böcker!



Kan inte annat än säga att vintern är inte min årstid alls! Inte för 5 öre!

I vintertider när snön yr och fingrarna fryser till is, ta en virtuell semester! Solstol, kupévärmare, plastpalmer, paraplydrink och en laptop!
En semester i samarbete med Google Earth *haha*

Travle the world with Google Earth… A new kind of vacation!

