Ordet lunacy, en term för ”mental illness”, ett prefix som härstammar från antiken och som betyder måne (Luna). Vi såg här om dagen ett program om ”mångalenhet”, på SVT Play. Även om jag inte tror på sådana saker så var det intressant och ganska underhållande.

Läser man dessutom tidningarna och ser på nyheterna kan man inte heller låta bli att undra om det är en ökad aktivitet av ”lunacy”, ren galenskap i världen… Det är ju bara att titta i dagens Aftonbladet, Expressen, VLT… Anyone!
_
• Örebro, serie våldtäktsman…
• Malmö, den ”nye lasermannen”…
• Västerås, 4 rån med yxa inom loppet av några timmar…
• Eskilstuna, man brutalt misshandlad över en mobiltelefon…

Nu finns det ju mer än bara tragedier när det är fullmåne, om man ska vara skrockfull?! På förlossningsavdelningar, sätter dom upp, på en tavla, en rosa nål för en flicka och en blå nål för en pojke som föds. Samt att det finns en gul nål som indikerar vilket datum det är fullmåne, skrock eller varför har dom det?

Blir lite putt och förvånad över ITunes, eller kombinationen IPhone och ITunes. Tänkte via datorn organisera lite bland installerade program, men döm om min förvåning när möjligheten till det är ”dimmat”…

Någon som har en aning om vad problemet kan vara? IPhone 3GS. Senaste programvara för både IPhone och ITunes… Klart irriterande är det i alla fall…

Den som tror sig ha en lösning eller veta vad problemet må vara kan väl lämna en kommentar här på bloggen eller maila mig på: joakim.ohrndalen@miroi.se

Passar på att kombinera ett av mina favorit band med blogginläggets rubrik… Fileds of the Nephilim med videon Moonchild. Från skivan The Nephilim…

Jag skulle kunna ”länka in” hur många låtar som helst med Fields of the Nephilim, men just idag får det bli just Moonchild, eftersom blogg rubriken är Lunacy! Det kändes rätt…

Jag skäms som en hund, jag är så klantig! Missade min dotters utvecklingssamtal i skolan. Det är bara för klantigt! Har ingen ursäkt för det, det enda må vara att jag åkte hem från jobbet med feber. Men vill verkligen inte skylla på det! Jag är bara för glömsk och klantig i detta fall…

Jag ber så mycket om ursäkt! Det var jätte slarvigt av pappa och jag skäms som en hund för att jag missade ditt utvecklingssamtal!
Förlåt min kära dotter…

Reading in the moonlight, reading late at night… Jag har nu läst ut boken Berlins sista timmar. Det som är en återutgåva av boken Ragnarök. Hur boken någonsin kunnat ses som nazi propaganda är för mig oförklarligt! Det rör sig om en svensk man i Waffen SS som berättar om hur han upplever de sista krigsmånaderna som frivillig inom Waffen SS. Finns inget i boken som kan ses som ”nazi hyllningar” utan bara hur han såg på livet just då. Memoarer på sitt sätt…

Erik Wallin har berättat och en annan Waffen SS soldat, Thorolf Hillerblad spökskrev, redan 1945-46. Jag ger boken 3 stjärnor, den är intressant och bra och ur svenskt perspektiv även ett historiskt dokument.

En klart läsvärd bok, framförallt ur svensk historiskt synvinkel.

Från nättidningen: Svensk Historia.
 

Några månader efter kriget berättar Erik Wallin om sina upplevelser från krigets sista dagar i boken Ragnarök. Den brutala ögonvittnesskildringen av slutstriderna är ett viktigt historiskt dokument och måste ses som en antikrigsbok. Redan 1945 kom Ragnarök ut i Argentina (”Endkampf um Berlin”) och 2002 kom den ut i England (”Twilight of the Gods”). I Sverige har boken dock förtigits. Men den är ständigt efterfrågad på antikvariaten och omöjlig att få tag i.

I Berlins sista timmar återutges nu Ragnarök tillsammans med en inledande text där Bosse Schön knyter samman personer och historiska händelser.

För intresserade: Berlins sista timmar | ISBN: 9789197764612 | Bokus länk →

Så sakteliga närmar man sig inlägg nummer 100! Nu får det vara slutskrivet för denna gång och jag ska nog luta mig bakåt för att ta tag i en ny bok! Eller ska jag kanske försöka läsa klart Nikki Sixx bok?
Jag får skriva om vilket i nästa inlägg! So long amigos!

High tide – Bark at the moon…

