Många… Eller ja, i alla fall ni få som läser kanske tycker jag blivit tråkig genom att jag börjat ett antal blogginlägg med massa IT skriverier? Men thats the fact, ibland är det så, ibland träning, ibland mat, ibland musik, ibland allt…
”The ups and downs, the inside and out of me” …

Men just med tanke på att jag jobbar med IT, tycker IT och liknande är intressant så blir det ju en hel del skriverier och tankar kring det.
Långt ifrån vetenskapliga inlägg… Ännu *haha*

Slaget om den mobila marknaden går vidare. Eller kanske ska skriva mobiltelefonmarknaden. Skrev i mitt senaste blogginlägg om Microsoft och Adobes förmodade enade front gentemot Apple. Läser då i dagens Aftonbladet, om Microsofts nya satsning, Windows Phone 7. Där framgår bland annat att man frångått traditionella ikoner på telefonen för att istället använda sig av ”plattor”? Engelska: Tiles. Vad skillnaden skulle vara mellan ikoner och ”tiles” kan man ju bara spekulera om. Men personligen ser jag det som en minimal skillnad. Tiles vs icons…
Likväl ”genvägar” till applikationer i den mobila enheten… Eller?

Läs artikeln här →

Här om dagen läste jag också, även detta i Aftonbladet att antalet Iphone användare överstiger nu 700.000 i Sverige, det närmar sig 1.000.000. Dock har jag inte läst något om hur fördelningen är mellan de olika operativsystemen/telefonerna. Iphone, Windows, Android, Symbian. Finns säkert att läsa om man letar, men skippar det för stunden.

Läs artikeln här →

Jag har ingen erfarenhet av Android så om det ska jag inte uttala mig. Men på min tidigare Sony Xperia hade jag Windows. Visst funkade det OK, en del saker var bra andra riktigt dåliga. Det sämsta måste jag säga var installation av program från Active Sync. De få program som fanns. Att jämföra det med App Store för Iphone är inte ens möjligt. Microsoft vs Apple 0-10. Fördelen med Windows skulle då vara kompatibiliteten med Office dokument som standard.

Om jag skulle påtala en nackdel, som jag uppfattar det, är att nya Iphone 4 blivit kantigare, tjockare, klumpigare. Jag har en Iphone 3GS och den tycker jag är smidig. Dock en klar fördel jag sett med Iphone 4 är kvaliteten på video!
Faktiskt helt suverän för att vara en mobiltelefon!

Det lär ju inte bli någon guldmedalj i gymträning… Så sporadiskt som en annan tränar just för stunden *suck* Jag  vette f*n hur jag ska komma igång på allvar igen. Verkar som om tiden inte riktigt räcker, och finns tiden är motivationen i botten och är motivationen hög så är man väl förkyld eller stel i nacken eller har någon annan krämpa *L*

Nej H-vete, nu ska det bli ändring på det hela! Får bli korta men intensiva lunch träningar nästa vecka! Bara för att… Yes, punkt slut!

Kan jag skylla på att Kristiansborgs omklädningsrum inte är färdig renoverade? Guess not! Har ju inte ens varit ner till Lögarängen och tränat sedan den renoveringen vart klar… Så jag antar den ursäkten är lam *haha*

Det vore onekligen intressant att träffa en riktigt duktig ”PT” som kunde lägga upp ett ”korrekt” gym upplägg! Eller nää, jag tror inte det vore så bra. Tror jag funkar bättre när jag lägger upp mina egna pass. Men det vore intressant att höra vad en sådan ”PT” skulle ha att säga. Kanske även en dietist…
Men, men… Kanske skulle komma igång med träningen igen först, innan man tänker i de banorna *L* Om man ens ska tänka i de banorna *haha*

80 tals metal noja! Warfare, ett band jag tänkt på ibland och egentligen aldrig kommit ihåg hur dåliga dom är (för mig nu i alla fall) *haha*.
Var nog en av få som gillade dem då och förmodligen en av de få som kommer ihåg dem nu. Det tog mig även en hel del sökande att ens hitta deras musik online… D.v.s. inget för eftervärlden *haha*  Warfare…

Fast jag gillar på något sätt stilen på deras omslag till skivan Metal Anarchy. Tecknat, mycket i den stil jag själv målade/tecknade i. Även om jag inte tecknade ansikten mm så pass bra. Men ändå, akvarell pennor, laverade färger… Gillar stilen på något sätt. 5 spänn på att personen som gjort omslaget är tattuerare *L*

Hade tänkt länka in ett annat band som jag tänkt på i denna 80 tals metal noja. At War, men efter att ha lokaliserat dem på YouTube, insåg jag att dom var för jävla dåliga för att ens vara med *haha*

Och nu… Följer ytterligare ett av mina historiska små inlägg, även denna gång kretsar det kring händelser runt andra världskriget.
Ointresserad? Skippa chapter IV.

14/10.1939
U-47 med kommendör Günter Prien lyckas ta sig in i flottbasen Sacpa Flow och sänka det brittiska slagskeppet Royal Oak. Förmodligen en av historiens största bedrifter i u-båts sammanhang.

14/10.1943
Fångar i koncentrationslägret Sobibor gör uppror. Runt 10 st tyskar vakter dödas och ca: 300 fångar flyr från koncentrationslägret. Av dessa dog förmodligen de flesta i den efterföljande jakten som utfördes av trupper från polisen och SS.
Den faktiska siffran på hur många som flydde och dog är inte känd.

14/10.1944
Den legendariske ”ökenräven” Generalfältmarskalk Erwin Rommel dör. Kanske mest känd som befälhavare för den tyska Afrikakåren. Men Rommel var även med och planerade och utförde den så kallade Ardenner planen, som ingick i erövringen av Frankrike 1940. Samt innan sin död (påtvingat självmord) ansvarig för upprustning av Atlantvallen.

Rommel blev bland annat tilldelad Riddarkorset med eklöv, svärd och briljanter.

Nu tänker inte magister Joakim skriva något mer om WW2 för idag, utan den som är intresserad får ge sig till tåls tills det härnäst dyker upp små historiska datum och händelser. Vem vet, kanske redan i nästa inlägg?

Idag kom dom försvunna böckerna tillrätta i alla fall, till min stora glädje *Yippie* ännu mer att läsa som jag inte hinner eller orkar *haha*. Jodå, bara att limma fast ögonlocken i öppet läge och köra på…

Skämt åt sido, två mycket intressanta böcker om projekt metodik som används inom IT och mjukvaruutveckling. Lean, Scrum, XP. Den ena boken är på svenska och verkar lättläst och lättförståelig så jag börjar nog med den.

Läser som jag skrivit tidigare massor av böcker samtidigt, men mindre framgång *L* så ska istället försöka övergå till metoden att läsa en åt gången. Bara för att komma igång igen med läsandet, som gick på sparlåga ett tag så läser jag Nikki Sixx så kallade dagbok, The Heroin diaries. Bara sex, drugs och rock’n roll, inte speciellt oväntat. Boken är varken bra eller dålig skulle jag vilja säga… Hyfsat lättläst, trots knepig ”layout”.
Inget som kommer hamna på topp 10 listan över bra böcker jag läst!

Det är väl en herrans tur man inte skriver allt detta dravel på en gammal skrivmaskin… Då fick man avverka all regnskog som finns p.g.a slöseriet med papper som skulle bli… Tacka gudarna för datorn… Or not…

A.B.C.D.E.F.G.H.I.J.K.L.M.N.O.P.Q.R.S.T.U.V.X.Y.Z.Å.Ä.Ö
Set All Words on Fire…

