Började dagen med att installera Beta versionen av MS Internet Explorer 9. Trots att jag visste inombords att det förmodligen skulle gå åt helvete och trots att både kropp och själ protesterade, så var det någon av mina ”inneboende gubbar” som promt skulle installera det *suckar tungt*
Den ”inneboende gubben” ska få löneavdrag!

Mycket riktigt, i vanlig ordning segt och dant med Explorer, den ena efter den andra sidan svarar inte… Jag är inte ett dugg förvånad över att andelen användare av Explorer minskar och andra så som Firefox och Chrome tar marknadsandelar. Dom fungerar ju i alla fall!

Nu är det i och för sig en Beta version, men Microsoft är väl inte direkt kända för att bli så mycket stabilare med den färdiga versionen? Problemet är att det efter installation inte bara är webbläsaren som hänger sig, halva datorn segar och hänger sig…

Jag har tidigare varit en ”trogen” användare av Internet Explorer och har aldrig direkt kritiserat eller ogillat Microsoft, men just gällande webbläsare tycker jag dom nu halkar mer och mer efter. Microsoft har bra saker, det råder det ingen tvekan om, men på webbläsarfronten hänger dom inte med!

Microsoft är ett gigantiskt stort företag, med tiotusentals anställda världen över, men det känns ändå som dom tappat orienteringen lite, fokus på vad dom ska pyssla med. Nu är dom med och ska ”dutta” överallt, det är Windows Phone, det är X-box, operativsystem, webbläsare, serverprogramvara, mjukvara till hemma PC, det känns som det varken blir hackat eller malet.

Kanske skulle dom inse att man kan inte vara bäst och ledande på allt… Vissa kanske är bättre på sökmotorer och webbläsare, andra bättre, mer lyckade på mobiltelefoni… Dom kanske skulle låta Google vara bättre och större på sökmotorer och Google Earth, Maps och allt vad det heter.
Låta Apple vara ledande på mobiltelefoni med sin iPhone.
Det vore väl inte tillräckligt mycket  ”business approach” av Microsoft, men visst får man lite intryck av att ju fler ställen dom ska vara med och ”fightas”, ju mer medelmåttigt blir alla deras andra produkter.

Nu kanske jag överdriver en bit, för inom vissa delar är Microsoft väl med på banan och med flera proukter även ledande. Långt fram i spetsen är dom ju på bl.a.. serveroperativsystem, databaser, collabortion tools, och inom operativsystem för PC finns väl inget att argumentera om… Även om Windows många gånger är upphov till okontrollerade raseriutbrott *haha*

Än så länge fortsätter jag med Firefox som webbläsare, förutom när jag jobbar med SharePoint… And that is security and certificate based reasons!


Fortsatte dagen bland annat med att installera Microsoft Essentials  vilket inkluderar MSN 2011. Nytt där är bland annat att man kan hämta och skicka information till andra sociala nätverk så som Facebook, Twitter och MySpace.

Är så här efter en dag ännu inte speciellt imponerad. Ett antal gånger har MSN ”inte svarat”… Om det beror på MSN eller uppdateringen av Internet Explorer ska jag låta vara osagt! Men man lär låta det gå några dagar innan man kan ha en fast åsikt om det är OK eller inte… Tendensen är i alla fall att alla sociala nätverk mer och mer kopplas ihop, eller försöker att kopplas ihop, med varierande lycka om jag får säga min mening…
Och det är min blogg så det får jag! Punkt!

Jag hoppas få delta/gå på något seminarium som handlar om just marknadsföring rörande sociala medier och det är väl i dagsläget Facebook man tänker mest på då. Får mer eller mindre dagligen reklam till jobbet om kurser och seminarium. Jag har hittat ett flertal som just handlar om marknadsföring inom social medier. Intressant område det där!


Ledande inom sociala medier? Förmodligen!

Har skrivit om ”appen” tidigare som finns till bland annat iPhone. Gowalla! Lite storebrors funktion, men på frivillig basis så att säga. Man kan helt enkelt via sin mobiltelefon (iPhone, Blackberry, Android, Ipad och Palm) och dess funktion för GPS uppdatera var du befinner dig. Olika s.k. spots, och dessa spots kan du publicera/check in på din sida för sociala medier. Facebook och Twitter i alla fall. Dessa spots som man ”checkar in på” har sedan sina små ikoner om vad det rör sig om, ett hem, en affär, en restaurang etc.

Jag vet egentligen inte om det finns någon större funktion med detta förutom att visa för andra var man är och vad man gör. Men tekniken för detta är inspirerande! Likaså gillar jag personligen grafiken för alla dessa ikoner mm.

En kul ”app” helt enkelt som man kanske kan hitta ett större kommersiellt syfte med! Ju fler användare av ex. Facebook, som använder Gowalla och som ”checkar in” sina ”whereabouts”, låt säga på Starbucks i Stockholm, klart att Starbucks får lite gratis reklam vänner imellan. Och sociala medier bygger ju mycket på att utöka sitt nätverk, lägga till nya vänner etc.

Exempelvis har jag skapat en spot för mitt jobb, på det kontor där jag sitter. Som jag och andra kan ”checka in” på via mobilen och gowalla om man vill. GPS’n talar om, if you are near by!


If you are there, check in!

Började idag om i Seminarieboken. Insåg att jag kom inte ihåg ett jota av vad som jag läst tidigare. Förutom att det fanns Oxford och Harvard modell rörande hur man skulle skriva källhänvisning. Börja om från början, börja om på nytt…

Försöker läsa, blogga och spelar U2 Live from Chicago – Vertigo tour samtidigt… On DVD! Vet inte om det är optimalt? Men, men…

Favorit i repris *öhh*… Harvard eller Oxford? Jag ska införa en ny modell!!

Känner för att läsa massor men kommer framåt i snigelfart… Kan det vara att man försöker läsa för många olika böcker, eller är det för att det för stunden bara är litteratur på ett eller annat sätt knutet till IT världen, jobbet och studier?

Kanske man skulle variera sig lite, ha någon skönlitterär eller biografi, eller historiebok blandat med IT/projekt litteratur, eller är det att man ska läsa en och sedan nästa och sedan nästa…

Hade beställt två nya böcker, böcker om projekt metoden Scrum. För första gången så strulade det med leveransen. Efter nio dagar hade böckerna fortfarande inte kommit. Jag kontaktade då företaget i fråga och undrade…
– Du måste angett fel leveransadress? Hmm..?
Tittar på leveransadressen som jag angivit, vilket var densamma som den varit de senaste åren. Nåväl, bokförlaget skulle skicka böckerna igen, utan att jag behövde göra något mer åt saken.
Fakturan hade dom ju redan skickat… Till korrekt fakturaadress..!

Har minimerat ner högen med böcker på nattduksbordet till fyra för stunden och extra en bok på soffbordet *L*

  • IT-projekt ur ett affärsperspektiv
  • Seminarieboken
  • Hitlers Generaler
  • Nikki Sixx – The Heroine Diaries
  • SOA – Concepts, Technology and Design


Sitter och läser och blir/är fascinerad… Läser plats annonser och förundras och blir lite ”rädd”. Vem besitter dessa kunskaper som eftersöks? Jag ska klippa och klistra in några rader från en annons som jag sett… Jag anser mig själv vara lite, lite insatt i SharePoint! Det finns ohyggligt mycket att lära.  Men till saken hör ju att det finns inga gymnasiekurser eller högskolekurser som tillhanda håller denna kunskap. Tvivelaktigt det ens finns KY utbildningar som gör det… Och gör man som jag, trail and error och läser böcker om det får man det ju inte dokumenterat! Hur ska man bära sig åt då, fär att få sin kunskap verifierad? Det finns som jag ser det inte något bra sätt!

”Du har minst 3 års erfarenhet av utveckling på Microsoftplattformen i konsult-, eller linjeroll. Du har stor erfarenhet av MOSS/Sharepoint, .Net Framework och Visual Studiio .Net (C#, VB, ASP.Net) samt SQL Server. Har du vana att arbeta agilt eller är certifierad MCTS så är det meriterande!”

”Du kommer att arbeta i en kreativ och innovativ grupp med erfarna kollegor. Du har en gedigen erfarenhet av att designa lösningar mha Sharepoint och du har relevant akademisk bakgrund. Certifieringar inom Microsoft är meriterande, liksom erfarenhet av agila metoder som SCRUM.”

Min tanke blir ju genast, hur hittar dom den kompetensen? Det finns inga utbildningar som ger den kompetensen. Jag blir bara förvirrad var man hittar dessa människor som har allt detta! Möjligtvis så finns kurser på typ: Learning Tree och Cornerstone. Men då kostar en kurs på två-tre dagar typ: 12-18.oooKr. Då lär man redan vara anställd på ett företag som vill satsa på att kompetensutveckla den personen som får gå en sådan kurs. För det är ju alldeles för dyrt för oss dödliga att betala privat.

Med en sådan kurs på x antal dagar får man inte mer än ett intyg… Så hur beter man sig när man hittar dessa människor med all denna kompetens?
Nåväl, jag fortsätter på min inslagna väg, plugga vidare på högskolan, trail and error och många, många böcker *L*


Igår tillkännagavs vem som får nobels fredspris i år. Priset går till en kinesisk ”dissident” och enligt kinesiska myndigheter en kriminell man, som redan sitter i fängelse, Liu Xiaobo. Jag vet inget om honom och vad han gjort och gör. Förmodligen en kämpe för mänskliga rättigheter i Kina. Hur som helst, även Bono från U2 var tydligen en kandidat till fredspriset, för fjärde gången om jag är korrekt informerad. Jag tycker helt klart Bono skulle fått det! Efter alla år han ”predikat” fred och kärlek. Och inte minst alla projekt och organisationer han är inblandad i, DATA, The One Project och mycket mer. Bono påverkar miljoner människor varje dag med sin musik. Jag röstar på Bono!

Som med så många andra band, det går inte att lista alla deras bra låtar… Men man kan ju göra ett tappert försök att lista några av mina favoriter:

♦ Until the end of the world ♦ Bullet in the blue sky ♦ Pride (in the name of love) ♦ Vertigo ♦ Miss Sarajevo ♦ Where the streets have no name ♦ Zoo station
♦ Even better than the real thing ♦ New years day ♦ Love and peace ♦ One

Ett ungt U2… Från 1984 tror jag allt det är…

Äntligen, trots att förkylningen inte släppt helt så pallrade jag mig iväg på lunch träning idag. Om än ett kort pass så kom jag i alla fall iväg till gymet! Testade innan träningen att ta en ”pre trainer drink” Rage. Vet ej så här fösta gången om den gjorde varken från eller till. Kände mest av stickningar i händerna första 10-15 minuterna, sedan tog nog förkylningen över igen…

• Press bakom nacken/miltärpress i Smithmaskin – 3*10*20Kg
• Hantel kickbacks – 3*10*10Kg
• Compund Row – 3*10*82Kg
• Overhead Triceps pull i Cablecross – 3*0*36Kg
• Upright Rows i Smithmaskin – 3*10*20Kg
• Hantel lyft år sidan – 3*10*7,5Kg

Inget max pass, dessutom tidsmässigt ett kort pass då det var på lunchen.
Men det var i alla fall åter ett ”komma iväg till gymet pass”.
Passet får: , nu kan det väl bara bli bättre eller?

Noterbart är att omklädningsrummen på Kristiansborg ännu inte är klara. Men man kan ju tycka att det kan inte vara mycket kvar nu. Under oktober är det sagt det ska vara klart, det återstår att se.

På vägen från gymet till jobbet så åt jag en Gainer Pro Bar! Snacka om att det är i mastigaste laget! Jag kan bara inte få i mig en hel sådan. Det blir helt klart för sliskigt och mastigt. När jag kom tillbaka till kontoret tog jag en beprövad Gainer drink istället. Det får man i sig och jag tycker det fungerar bra!

Ska sätta mig och titta om jag kan hitta någon intressant workshop och/eller seminarium om sociala medier ”Facebook”… Marknadsföring och ROI på Faceboook vore intressant!

Social Networking… The Future, don’t you think?



