Är mäkta förvånad över mitt nyvunna intresse för mat i alla dess former och för matlagning (om än jag inte kommit igång *haha*). Undrar just var det kommer ifrån? Kanske har det att göra med träning och kost, även om jag hittills inte skött det nämnvärt bra… Men man kan ju alltid bättra sig…

En annan faktor kan ju vara att köket i nya lägenheten verkar vara väldigt stort (för att vara en lägenhet), vilket jag gillar. Sen att man på senare tid börjat äta sådant som man kanske ratat tidigare (av anledningar som jag inte riktigt kan förstå) gör att man hittar nya smaklökar *haha*
Hur som helst hoppas jag detta nyvunna intresse håller i sig!

Frukost! Något jag genomgående i livet varit dålig på tyvärr. Men även där hoppas jag att jag kan bättra mig. I perioder äter jag frukost, men sällan före klockan nio på morgonen. Det innebär att man tar frukost på jobbet. Fast det är ju bättre än ingenting. Men det skulle nog vara ännu bättre att få i sig ordentlig frukost tidigare än så. Ambitionen är att äta den innan jag går till jobbet och tillsammans med barnen innan dom går till skolan. Frukost på helgerna kan man ju alltid ta lite senare och få mer ”brunch” över det hela.

Dessutom borde jag försöka variera frukosten lite mer. Men visst är det snabbt och enkelt med fil och müsli! Det finns sådan otroligt god müsli som ICA har tagit fram. Utöver det grovt bröd med ost och skinka kanske, med antingen tomat, paprika eller gurka på… Ägg på macka är ju heller inte helt fel *L*

Har man ätit en stadig frukost går det enklare att träna och är 100% säker på att resultatet är bättre också. Bara det är ju en morot *haha* Sedan att barnen äter en bra frukost är lugnande, man vet dom står sig bra då.

Matlåda, matlåda, matlåda! Tänk om man kunde bli bättre på det! Många gånger är det rent slarv att man inte tar med matlåda till jobbet. Andra gånger är det att maten från gårdagen inte passar i matlåda eller man helt enkelt gjorde för lite mat dagen innan, så det inte räckte! Det är verkligen en punkt att jobba mer på! Rätt mängd mat samt att ha i åtanke när man gör ”vardagsmat” att det ska fungera i matlåda också!

På helgerna kan man ju lyxa till det och göra mat som man inte ”anpassar” efter om det ska fungera i matlåda eller inte. Det kanske låter tråkigt att tänka så, men det jag tror ändå att det kan vara rätt väg att gå! Är övertygad om att riktigt god ”vardagsmat” som kan anpassas för matlåda är fullt möjligt… Så här låter det när en ”hobbykock pratar” (om ens hobbykock) *haha*

Vissa dagar, så som idag kan man skratta sig lycklig, när det är arbetslunch. En lunchbiff på Jensen’s Bøfhus. Mycket mycket gott. Så idag har man verkligen ätit! Både Fil och müsli till frukost och lunchbiff på Jensen’s.
Det är nästan så man chockar kroppen med för mycket mat *L*

Kunde inte låta bli att lägga in ett foto från en lunch i Anshan (Lioaning provinsen i Kina), under ett av mina och Peter Haglunds jobbresor dit. Det var overkligt mycket mat och en lunch tog aldrig mindre än två timmar. Som dom sa ”själen ska ha sitt” och satt lugnt och åt…

Det ska tilläggas att det som finns på en kina krog i Sverige inte ens syntes till på dessa lunch eller middagsbord! Helt annan mat, en helt annan dimension av matkonst! Kan lätt säga att friterade räkor med rjjjiiiis inte ens kommer i närheten. Det skiljer ljusår!

Jag vet inte om en hamburgare är rätt sätt att visualisera rubriken middag, men det fick gå för denna gång! Det är väl här man borde försöka fokusera sin energi när det gäller att lära sig matlagning. Det känns så i alla fall.

Det är inget fel i hamburgare anser jag, men hittills har man bara kört tråkiga, torra halvfabrikat till hamburgare. Från och med nu ska jag göra hamburgarna själva från scratch! Inget sagt dom inte blir torra då också *haha* Men fick tips av kära mor att till hamburgare och köttbullar använda blandfärs, just för att det inte skulle bli så torrt! Ni ser, man har snappat upp lite!

När det kommer till just middag så känner jag att behovet av att göra matsedlar, komma på maträtter, göra inköpslistor… Hoppas och tror jag kommer spendera många timmar i köket framöver. Dels god och bra ”vardagsmat” samt att kunna göra det lite ”lyxigare” för helg! Intet sagt att ”lyxigare” måste vara dyrare…

Hmm, kom just på att min gode vän Peter än en gång måste visa mig hur man ”slår en riktig bea”. Han har visat mig en gång för 100år sedan, men just då var nog mängden öl som vi inmundigat så pass att den kunskapen har försvunnit i tidens dimma… Får nog allt be Peter om en repetition *L*

Har varit en notorisk ätare av kvälls/nattmackor! Det har blivit betydligt mindre av det på sista tiden och det kanske är tur? Men det är underbart att få ta sig några goda mackor och läsa en hockey tidning om NHL…
Utan NHL tidningen ingen nattmacka *hahaha*
Fast undrar om man ska övergå till att dricka en gainer på kvällen istället för nattmackor… Hmm, det borde ju gå att kombinera *L*

Just idag har man ju ätit så mycket så någon middag direkt blir det inte att tala om. Däremot blir det nog kvällsmackor modell lyx *L* (lyx för mig that is!)…
Rostat bröd med en röra av avokado, rödlök, majonnäs, svartpepparoch salt, toppat med räkor och kanske lite svart kaviar. Mackor för monarker!

När man ibland riktigt vill lyxa till det, finns det något som är godare än ett glas rött och feta ost? Helt suveränt! En klart ny upptäckt för mig, som tidigare ratat både rött vin och feta ost… Undrar varför? Det är för j***a gott i alla fall. Det är inget fel på en kall öl heller förstås!

En annan njutning som jag gärna skulle företa mig är att åka till bland annat Dublin. Jag skulle inte ha något emot att bo på The Clarence Hotel som ägs av Bono och The Edge från U2. Även om det inte är The Chelsea Hotel i New York med all dess historik så vore det ändå trevligt med en tur till Dublin.
Betydligt mer ekonomiskt rimligt att åka till Dublin än till New York för stunden, and for the foreseeable future!

Hur jag kom in på detta ska jag låta vara osagt, men hur det än är, fan av U2, vore kul att bo på Bono’s och The Edge’s hotell och sen skulle jag inte ha något emot att åka en vända Harley Davidson med Larry Mullen JR. Sedan kunde man splitta en pint öl med Adam Clayton och resten av U2 *haha*…
Men detta var Off Topic som man skriver i forum!

När jag tidigare i detta blogginlägg visat en bild från en lunch i Kina, kan jag ju passa på att visa en annan bild, från samma restaurang. Man fick där bland annat välja bland ”levande maträtter” så som på bilden… Paddor!

Well, allt var ju inte levande, men det fanns en hel del, så som just paddor, ”maskar” och annat konstigt som rörde på sig… Men jag kan med… 90% säkerhet säga att jag åt inget sådan som maskar eller paddor *haha*

Från det ena till det andra när det gäller mat… För mig som vid 40års ålder är newbie, så måste jag ju få rekommendera några länkar faktiskt…

ICA’s recept och mat →

Tasteline →

Arlaköket →

Nåja, det var tre stycken länkar, dom funkar för mig, nybörjare som man är… Men som en vis man en gång sa till mig: ”alla torn börjar vid marken…”

Citatet av Jerker Swande.

Dax att plocka ut löständerna och avsluta detta blogginlägg. Borsta tänderna fria från svart kaviar med högtryckstvätt… Mycket mat vart det i detta inlägg, men det var ju själva poängen också! Med mat kommer gemenskap, med mat tror jag träningen, orken och resultatet av träningen blir betydligt bättre. Med mat kommer även ett välbefinnande och det är ju nice!

Food is like religion for body and soul… I hope to be a preacher!

